samedi 21 janvier 2012

Le catalogue

Cet article était parmi les brouillons depuis novembre dernier et je ne savais pas trop quoi en faire quand un hasard après l'autre, j'ai réussi à construire un texte à peu près rationnel. 

D'abord, j'ai commencé à écrire parce que, comme beaucoup d'entre vous, j'ai reçu dès décembre un tas de mails provenant de marques et de sites de vente en ligne annonçant l'arrivée des nouvelles collections et cela m'a rappelé qu'il n'y a pas si longtemps que ça, les marques envoyaient des catalogues ou les offraient en boutique à leur clients au lieu de leur envoyer un email.

Je ne reçois plus vraiment de catalogues. A l'exception de ceux provoquant un état aigu de neurasthénie type Land's End ou Blanche Porte (merci maman!), qui ne me font vraiment pas bondir de joie quand je les trouve dans ma boite à lettres. Même "La Redoute", notre vépéciste national, ne m'envoie plus son catalogue, bon en même temps c'est normal je n'ai pas commandé chez eux depuis une bonne décennie si ce n'est plus. Faut pas s'étonner.

Il y a quelques années, à la même période, une session de lèche-vitrine était l'occasion de discuter avec les vendeurs de la nouvelle collection, des premiers stocks attendus et de se voir gracieusement offrir un catalogue que je gardais précieusement, le scrutant minutieusement, chaque détail analysé du début à la fin.

Maintenant, déjà il n'est pas rare que des semaines voire des mois avant je ne connaisse le contenu de la publication grâce à Internet mais en plus quand je me déplace en boutique, je me retrouve à feuilleter un exemplaire équipé d'un antivol. N'est-ce pas Isabel Marant? La classe. 

Bien sûr certaines enseignes proposent toujours ce petit fascicule mais Internet a tué tout le mystère et même si je ne refuse pas le lookbook de Céline ou de Vanessa Bruno, je sais déjà ce que je vais y trouver. La découverte a déjà eu lieu devant mon écran.

C'est certain que c'est plus économique pour une marque d'avoir un site montrant l'ensemble de ses produits, qui leur permet aussi d'être à la portée d'un plus grand nombre de consommateurs,  sans parler du fait que réduire tous ces envois est plus respectueux de notre environnement. 

N'empêche pour paraphraser Joni Mitchell et Janet Jackson, on ne connait pas la valeur de ce qu'on possède jusqu'à ce qu'on l'ait perdu et je m'en veux vraiment d'avoir jeté certains catalogues.

Puis voilà, il y a quelques semaines je portais une robe APC présente dans le catalogue hiver 2007 et là ça a fait tilt, je me suis dit que j'allais compléter cet article avec les photos tirées dudit catalogue afin de le partager avec vous. Comme c'est souvent le cas avec APC, je trouve le stylisme soit complètement réussi ou raté à la limite du ridicule.

Là, j'aime. 5 ans après c'est toujours aussi impeccable. J'ai eu des doutes dès le départ avec la robe rose imprimée et le bermuda à bretelles (photos 5 & 9) mais à part ça, les vêtements et accessoires ne sont pas du tout démodés. En définitive, ces tenues créées dans un esprit décontracté et classique pour l'hiver 2007 sont bien plus à mon goût que le style (limite) branchouille qu'APC nous sert en ce moment.

Enfin quand S m'a contacté à propos d'un vieux catalogue de la seconde ligne d'Isabel Marant, Etoile, l'inclure à ce post était une évidence. 

Je suis et aime le travail d'Isabel Marant depuis ses débuts dans les années 90 (J'ai toujours un pull de sa collection pour Prisunic -pour les plus jeunes, c'est l'ancêtre de Monop'!) et ses créations, son style m'inspirent toujours autant parce qu'elles reprennent des éléments que j'aime et sur lesquels je m'appuie pour créer une tenue.  

Puisque le printemps est en vue (du moins dans les boutiques!), je vous propose donc un petit flashback avec le catalogue Etoile été 2008. 4 ans après, je trouve certains looks un peu trop juvéniles et même si les leggings sont adorablement portés par le mannequin, j'ai toujours beaucoup de réserve sur cette pièce.

Sinon, voilà en image les bases de mon style, tout ce que j'aime est là: évidemment mes boots préférées, la petite jupe et la jolie robe accessoirisées au minimum avec du plat, une coupe un peu lâche, du vêtement fonctionnel, les superpositions, mes couleurs favorites du bleu, du gris, du blanc, du kaki, des matières naturelles. Tout est là.  

This post was stored among drafts since last November and I didn't know what to do with it when one circumstance after the other I managed to build a somewhat rational text.

First, I began writing because by December, like most of you, I started receiving a bunch of emails from brands and online stores about the arrival of new collections and it just reminded of a time, not so long ago, when brands sent catalogues to their clients instead of an email.

I barely receive any catalogues anymore. Except for the ones that are boring and bland like  Land's End (thanks mom!), not the kind that exactly make me jump of joy when I see them in my mailbox. Even national treasure long distance seller, "La Redoute" gave up on me and no longer sends me their catalogue. No surprise really as I've not ordered in at least a decade.

Anyway, a few years ago, at the same period, a random window shopping session was the occasion to chit chat with sales assistants about the new collection, the incoming stocks and then being generously offered a catalogue that I would hold on to dearly and scan over and over again, looking at every and each details featured from cover to back. 

Now, not only do I already know weeks if not months ahead the content of the publication but when I go in boutiques I also find myself flipping through an antitheft padlocked lookbook, n'est-ce pas Isabel Marant? So classy. 

Of course, lots of brands still offer their lookbooks to clients but Internet killed a bit the mistery and even if I won't refuse the Céline or Vanessa Bruno booklets, I know what's going to be inside, the discovery already happened in front of a screen.

I understand it's more economic for brands to have a website featuring all their products which allows them reach a greater number of consumers and obviously cutting on these mailings is more respectful of our environment. 

Still, to paraphrase Joni Mitchell and Janet Jackson you don't know what you got till it's gone and I curse myself for ditching some of my favorite brands catalogues.

Then a few weeks ago as I was wearing an APC dress featured in the Winter 2007 catalogue, it clicked in my mind and I thought I'd complete this post with pics of said catalogue to share it with you. As it's often the case with APC, I find the styling to be either a complete hit or a miss almost to the point of ridicule. 

Here I like it all. 5 years later and it's still perfect. I had doubts from the start on that pink printed dress and the bermuda with suspenders (pictures 5 & 9) but aside from that, the clothes and accessories don't look dated. All in all, the looks put together for Winter 2007 in a casual and classic vibe are more to my taste than the borderline hipster style that APC feeds us now.

Finally when S reached out to me about an old Isabel Marant Etoile catalogue, including it to this post made complete sense. 

I've followed and loved Isabel Marant's work since her beginning in the 90's (I still have a chunky knit from her Prisunic - a French and now defunct supermarket chain- collection!) and her designs, her style still inspire me as much as the first time because it's based on elements that I love and on which I  rely on to create outfits everyday. 

As we're now looking ahead to Spring (at least where stores are concerned!), let's go back down memory lane with Isabel Marant Etoile's Summer 2008 catalogue. 4 years later, I find some looks a bit too youthful for me and as much as I find that the leggings look cute on the model, I still have a hard time embracing this particular piece of clothing.

Yet, here are in pictures the roots of my style just the way I like it: obviously my favorite boots, the cute short skirts/dresses barely accessorized teamed with flats, loose fitting, utility wear, layering, my favourite colors: blue, grey, white, army green (how brilliant is that dyed camo jacket with burgundy top and ocre skirt combination!), natural materials. It's all there. 

 

APC hiver 2007 (my pics)



Isabel Marant Etoile - été 2008 (my pics)

4 commentaires:

  1. Oh thanks so much for the wonderful scans! This is the Marant I fell in love with. I agree, the Etoile styling is a bit young, but that youthfulness is the very essence of Marant that I feel is gone today, such a shame!

    I also wish I had kept my old APC catalogs. Even with all the access over the internet, those old collections are mostly gone. I also remember the excitement of getting catalogs through the mail in high school, I miss that feeling too!

    RépondreSupprimer
  2. You're welcome S!
    I kept this quote from a 2008 itw Marant did for US Elle: "[...]my aim was to dress up everyday girls who want to feel pretty, but don't want to feel overly sexy or over-dressed—a girl who's a bit casual, cozy chic." That's exactly what I long for in her collections. The latest shows were a bit over the top styling wise and I think the pressure for her to remain financially independent also dictates some new strategies. Anyway, IM's among the rare handful of brands I'm always interested in, years after years.

    RépondreSupprimer
  3. Thanks for sharing, I'm printing them right now, lol! I used to have A.P.C catalouges from the late 90's, but tossed them when I left my very first apartment in 2003. I regret it so much! I think that I'd wear almost everything in the Etoile catalouge, so nice. Actually I'm surprsed that I LOVE so much from the current collection, I didn't expect too.

    RépondreSupprimer
  4. My pleasure Garderoben! ;))
    About Marant's current collection, I share the same opinion. For the moment, I limited my interest to watching, wether online or in stores. No trying or purchases yet. I try to follow the season as much as I can and to buy accordingly so which is quite easy right now with the cold wave hitting us! Haha!

    RépondreSupprimer